Street art στην Πάφο-«Τα γκράφιτι δίνουν ζωή σε άχρωμους τοίχους»

Τα γκράφιτι δίνουν ζωή σε άχρωμους τοίχους, γι’ αυτό κι εμείς τα δημιουργούμε, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο καλλιτέχνης Ραφαήλ Σταυρινός, με αφορμή ένα έργο "street art" διαστάσεων 15χ7 που κοσμεί το εμπορικό κέντρο της Πάφου, του ιδίου και του Ηρακλή Βαρναβίδη.

Το γκράφιτι των δύο καλλιτεχνών εντυπωσιάζει σε χρώμα και θεματολογία. Η πείρα τους στο γκράφιτι έχει αποκτηθεί με δικές τους εξορμήσεις. To συγκεκριμένο έργο "street art" ξεκίνησε να δημιουργείται στις αρχές Νοεμβρίου αλλά λόγω καιρικών συνθηκών η ολοκλήρωση του καθυστέρησε κάπως, ωστόσο σύμφωνα με τους δημιουργούς του άξιζε τον κόπο.

Η θεματολογία του γκράφιτι αφορά το Chernobyl, ωστόσο το φόντο απεικονίζει ένα ηλιοβασίλεμα. Πίσω από την κοπέλα του γκράφιτι που κρατάει στο χέρι της ένα ηλιοτρόπιο, υπάρχει ένας τροχός σε λειτουργήσιμη κατάσταση, έτσι ώστε να δείχνει ότι υπάρχει ζωή. Το ηλιοτρόπιο, σύμφωνα με τον κ. Σταυρινού, «τραβά την ενέργεια και την τοξικότητα και συμβολίζει την ελπίδα, ότι δηλαδή το "κακό" συμβάν φτάνει σε ένα τέλος». Επιπρόσθετα, συνέχισε, δημιουργείται μια αντίθεση σε όλο το σχέδιο.

Τα έργα των δύο καλλιτεχνών υπάρχουν σε όλη στην Κύπρο. Ερωτηθείς για το γεγονός ότι τα γκράφιτι διχάζουν μεγάλη μερίδα κόσμου, ο κ. Σταυρινού αναγνώρισε πως για κάποιους τα γκράφιτι αποτελούν βανδαλισμό, ενώ για πολλούς είναι μια μορφή σύγχρονης τέχνης. Εγώ, είπε στο ΚΥΠΕ, «προσωπικά θεωρώ πως είναι μορφή τέχνης».

Ένα έργο, συνέχισε, που για να ολοκληρωθεί θέλει λεπτομέρεια, εννοείται ότι διαφοροποιείται από τα οποιαδήποτε άλλα συνθήματα. Εκτίμησε ακόμη πως υπάρχει κόσμος που δεν αντιλαμβάνεται την διαφορά του να υπάρχει μια φιλοσοφία στο έργο από το να παίρνει κάποιος ένα σπρέι και να γράφει ένα σύνθημα.

Πολλοί θαυμάζουν τη δουλειά των καλλιτεχνών γκράφιτι, είπε στο ΚΥΠΕ ο κ. Σταυρινού, σημειώνοντας πως κάποιοι τους αναζητούν για να ζωγραφίσουν δικούς τους χώρους. Ό,τι κι αν ισχύει, συνέχισε, «τα γκράφιτι δίνουν ζωή σε άχρωμους τοίχους, γι’ αυτό κι εμείς τα δημιουργούμε».

Αναφορικά με την εξέλιξη αυτού του είδους της μορφής της τέχνης, ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια αρκετοί καλλιτέχνες ασχολούνται με τα γκράφιτι, ωστόσο, όπως είπε, υπάρχει ακόμη αρκετός χώρος για εξέλιξη αφού, όπως εξήγησε δέκα με είκοσι άτομα ασχολούνται σε επαγγελματικό επίπεδο παγκύπρια.

Ερωτηθείς σχετικά, ανέφερε πως τα καλύτερα γκράφιτι είναι αυτά που εντυπωσιάζουν τόσο με τα χρώματα όσο και με τη θεματολογία τους. Υπάρχουν αρκετά πράγματα που μπορεί να προσέξει κάποιος σε ένα έργο και να το θεωρήσει καλό, σημειώνοντας πως η τεχνική πλευρά είναι πολύ σημαντική. Δηλαδή εξήγησε, εάν ένα σχέδιο, είναι σωστό βάσει αναλογίας, έχει περάσει τη σωστή ιδεολογία και την έκφραση. Πρόσθεσε πως δεν είναι λίγοι αυτοί που ταξιδεύουν σε άλλες χώρες μόνο και μόνο για να δουν από κοντά τις δημιουργίες μεγάλων καλλιτεχνών του δρόμου.

Τόσο ο ίδιος όσο και ο Ηρακλής Βαρναβίδης, ανέφερε, έχουν ταξιδέψει σε πολλά μέρη του κόσμου όπως στην Αγγλία, στην Ελλάδα, στην Γερμανία που είναι χώρες με μεγάλη εξέλιξη στα γκράφιτι. Κύριος σκοπός του έργου τους, εξήγησε, είναι να ζωντανέψει τον χώρο.

«Είμαστε και εμείς πολίτες αυτής της πόλης και από ανέκαθεν επιθυμούσαμε να αφήσουμε το στίγμα μας», είπε. Μπορούμε και εμείς να δημιουργούμε γκράφιτι, όποτε, όπως τόνισε, δεν χρειάζεται πάντοτε να φέρνουν καλλιτέχνες από το εξωτερικό.

Ερωτηθείς κατά πόσο στοιχίζει η «τέχνη του δρόμου», ο κ. Σταυρινού είπε πως για κάποιον που είναι επαγγελματίας και ξέρει να εξασκεί σωστά την «τέχνη του δρόμου» πρέπει να ανταμείβεται και ισάξια βάσει του έργου που πράττει γιατί δεν παύει να είναι μια τέχνη. Για την έναρξη της τέχνης του γκράφιτι ανέφερε πως αυτή ξεκίνησε από Έλληνα στην Νέα Υόρκη.

Ήταν απλά γράμματα ωστόσο σιγά- σιγά εξελίχτηκε αυτή η μορφή τέχνης, ανέφερε, σημειώνοντας πως μπορεί να εξελιχτεί και άλλο. Για τις πρωτοπόρες χώρες των γκράφιτι ο κ. Σταυρινού είπε πως είναι πολλές όπως η Αμερική, η Ελλάδα, η Γερμανία και ίσως και η Ισπανία. Είναι, όπως είπε, και οι χώρες που έχουν και δικές τους βιομηχανίες, σπρέι ειδικά για αυτόν τον σκοπό, για να αντέχουν πιο πολύ στον ήλιο και στην βροχή.

Για το προσεχές μέλλον, είπε, «εγώ και ο Ηρακλής είμαστε δύο άτομα που αγαπούμε αυτό που κάνουμε, θέλουμε πραγματικά να έχουμε και άλλες ευκαιρίες, τόσο μέσα στην πόλη μας, αλλά και σε άλλες πόλεις». Θα εξελίξουμε την τέχνη όσο πολύ μπορούμε, πρόσθεσε, ενώ ανακοίνωσε πως την άνοιξη ή το καλοκαίρι σκέφτονται να προχωρήσουν και στη διοργάνωση έκθεσης.

Το σίγουρο πάντως είναι πως τα γκράφιτι ζωγραφισμένα σε τοίχους μισογκρεμισμένων σπιτιών, σε κάδους σκουπιδιών, σε στόρια καταστημάτων, αλλά και σε τοίχους ολόκληρων πολυκατοικιών, δίνουν χρώμα στην καθημερινότητα μας.

 

 

 

Δειτε Επισης

Έφυγε από τη ζωή ο Πάρης Μεταξάς
Επέκταση υποβολής αιτήσεων για το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ 2023
Εγκαίνια της 6ης ατομικής έκθεσης ζωγραφικής τους Αrtiste Andre
Πέθανε ο δημιουργός του γκράφιτι με το φιλί Μπρέζνιεφ-Χόνεκερ στο Τείχος του Βερολίνου
Oι καλοκαιρινές εκδηλώσεις στον Μουτουλλά
Στο φως ημερολόγιο του Πικάσο με σπάνια σκίτσα του
Μια πλούσια κυπριακή κοινωνία μαρτυρούν ευρήματα 15ου και 14ου αιώνα στη Δρομολαξιά (pics)
Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα ερείπια μιας πόλης των Μάγια στο Μεξικό (pics)
Τέχνη, Μουσική και Φιλανθρωπία στα εγκαίνια της έκθεσης «Εύφορα Πεδία» του Κωνσταντίνου Ζαννέτου
Έκθεση ζωγραφικής του Κύπριου καλλιτέχνη Κωνσταντίνου Ζαννέτου στις 7 Απριλίου