Γεωργία Ντέτσερ: Ο απολογισμός των εννέα μηνών του Πάφος 2017
10:44 - 30 Σεπτεμβρίου 2017
Ο Οργανισμός Πάφος 2017 διαγράφει μια πετυχημένη πορεία εννέα μήνες μετά την έναρξη του σημαντικότερου πολιτιστικού γεγονότος στη σύγχρονη ιστορία της Πάφου, είπε σε δηλώσεις της στο ΚΥΠΕ η Διευθύντρια του καλλιτεχνικού προγράμματος του Πάφος 2017 Γεωργία Ντέτσερ.
Μετά και την ολοκλήρωση των μεγάλων καλοκαιρινών εκδηλώσεων, η κ. Ντέτσερ αναφέρθηκε στις πολλές ανταλλαγές και τους εκατοντάδες καλλιτέχνες από την Κύπρο και το εξωτερικό, που είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν στο πλαίσιο του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης και να δημιουργήσουν όχι μόνο κοινές δράσεις αλλά και σχέσεις, συνέργειες και δίκτυα συνεργασίας.
Η κ. Ντέτσερ ανέφερε πως δεν είναι μόνο οι επίσημες αναφορές από τους αρμόδιους ευρωπαϊκούς φορείς που το επιβεβαιώνουν, είναι και οι πολίτες και οι επισκέπτες της Πάφου που βλέπουν μια πόλη να μεταμορφώνεται χάρις στις σύγχρονες πολιτιστικές υποδομές και τις εκατοντάδες δράσεις. Καλλιτέχνες, δημιουργοί, πολίτες, φορείς της Πάφου εξαργυρώνουν με διάφορους τρόπους τα οφέλη που ο θεσμός αυτός αφήνει, οφέλη που δεν θα εξαντληθούν το 2017 αλλά θα συνεχισθούν για χρόνια μετά, σημείωσε.
Eρωτηθείσα σχετικά, η Διευθύντρια του καλλιτεχνικού προγράμματος του Πάφος 2017 ανέφερε πως στόχος του θεσμού είναι πέρα από τις αλλαγές στις πόλεις που τον φιλοξενούν, να αναδεικνύεται η ευρύτερη σημασία του πολιτισμού, να δημιουργούνται γέφυρες ανάμεσα στις διάφορες χώρες και τους ανθρώπους.
Στόχος είναι και η αναγνώριση της σημασίας και αξίας της διαφορετικότητας, του πλούτου και της πολυμορφίας να μην αποδυναμώνει, αλλά να ενισχύει την κοινή ευρωπαϊκή ταυτότητα, συμπλήρωσε.
Χαρακτήρισε απαραίτητο σε κάθε πόλη που αναλαμβάνει αυτό τον τίτλο, το πρόγραμμα της να οδηγεί σε μια μεγαλύτερη “ανοιχτοσύνη”, τόσο εντός όσο και εκτός.
Σε ερώτηση του ΚΥΠΕ αν το Πάφος 2017 είναι ανοιχτό εργοστάσιο πολιτισμού, ανέφερε πως το συνολικό πρόγραμμα του Πάφος 2017 χαρακτηρίζεται από μεγάλη εξωστρέφεια και οι πρώτοι φθινοπωρινοί μήνες χωρίς πια το “φορτίο” των μεγάλων εκδηλώσεων, επιβεβαιώνουν αυτό το άνοιγμα.
Εξάλλου ολοένα και περισσότερα έργα ολοκληρώνονται, δίνοντας έτσι και μια πιο καθαρή εικόνα των αποτελεσμάτων και αλλαγών που έχει επιφέρει η διοργάνωση.
Όσον αφορά τα μακροπρόθεσμα οφέλη μέσω συνεργειών, η κ. Ντέτσερ είπε πως ο κατάλογος των ανταλλαγών είναι μακρύς, εξίσου μεγάλα είναι και τα οφέλη τόσο τα άμεσα, όσο και εκείνα που θα προκύψουν τα επόμενα χρόνια μέσα από σχέσεις που δημιουργούνται.
Επιπρόσθετα εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι οι σχέσεις της Πάφου με το Aarhus, όπως και με τις υπόλοιπες Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης δεν θα εξαντληθούν στη φετινή χρονιά, ούτε στις ανταλλαγές που οδήγησαν στις φετινές δράσεις, εκθέσεις, προσκλήσεις καλλιτεχνών και ανταλλαγές.
Σκεφτείτε, είπε, «μόνο τους αριθμούς των δημιουργών που ταξίδεψαν στην Κύπρο, γνώρισαν και δημιούργησαν με τους εδώ καλλιτέχνες. Δημιουργοί, μουσεία, πολιτιστικοί χώροι, πανεπιστήμια, οργανισμοί και φορείς από την Ευρώπη, την Αφρική, την Αμερική και την Ασία συναντήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος του Οργανισμού με αντίστοιχους φορείς και δημιουργούς από την Πάφο, την Κύπρο και άλλες χώρες”.
Όλα αυτά, συνέχισε, η κινητικότητα, οι αλληλοεπιδράσεις, τα θέματα που απασχόλησαν τους δημιουργούς πέρα από σύνορα και διαφορές οδήγησαν πιστεύω και στο διεθνές ενδιαφέρον για το πρόγραμμα του Πάφος 2017.
H κ. Nτέτσερ ανέφερε πως η μεγάλη πλειοψηφία των έργων στο πρόγραμμα του Πάφος 2017 χαρακτηρίζεται είτε από τη συμμετοχή και την ανταλλαγή με καλλιτέχνες από άλλες χώρες, είτε ακόμα και την ανάδειξη οικουμενικών, όχι μόνο ευρωπαϊκών, θεμάτων.
Μια τέτοια συνεργασία, σημείωσε, “υπήρξε αυτή του Οργανισμού και των προγραμμάτων του με τον Γιαπωνέζικο πολιτιστικό Οργανισμό EU- Japan Fest”, στο πλαίσιο της οποίας, καλλιτέχνες από όλη την Κύπρο είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στην Ιαπωνία, να δημιουργήσουν έργα και να συμμετάσχουν σε δίκτυα από τα οποία θα αντλήσουν συνεργασίες και στήριξη τα επόμενα χρόνια.
Το μεγάλο εικαστικό εγχείρημα Terra Mediterranea:In Action σε Λευκωσία και Πάφο δεν συνομίλησε μόνο με ένα μεγάλο αριθμό καλλιτεχνών από την Κύπρο και το εξωτερικό, για την τέχνη στη Μεσόγειο την εποχή της κρίσης, αλλά και διεύρυνε τις δράσεις του με καλλιτέχνες όπως η Chiharu Shiota, με την διεθνώς γνωστή εγκατάσταση της στη Σπηλιά της Φάμπρικας, συμπλήρωσε.
Επίσης καλλιτέχνες από την Κύπρο, την Αυστρία, τη Συρία, τη Γερμανία, τη Βρετανία, τη Βοσνία, την Αίγυπτο, Ισπανία, Παλαιστίνη, Βραζιλία, Νιγηρία κ.α. δούλεψαν σε θέματα διενέξεων, μοιράστηκαν βιώματα και σκέψεις αποτυπώνοντας τα σε μια σειρά από έργα όπως π.χ. η Λυσιστράτη, οι Τρωάδες, η παραγωγή Συνδέοντας τη Μεσόγειο και η έκθεση On Target.
Δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει κανείς τη σημασία έργων, όπως Στα Χνάρια των Ξένων, όπου φωτογράφοι από την Κύπρο, την Ελλάδα, τη Γαλλία και το Βέλγιο δούλεψαν από κοινού, καταγράφοντας ωστόσο ο κάθε ένας με το δικό του τρόπο, τις ζωές των αθέατων πολλές φορές, προσφύγων και μεταναστών, ανέφερε.
Ακόμη το Πάρκο Γλυπτικής στη Γεροσκήπου από γλύπτες από την Κύπρο, Αρμενία, Ιταλία, Κίνα, Ρουμανία, Γερμανία Βουλγαρία και Σουηδία είναι μόνο η αρχή μιας παρέμβασης που φιλοδοξεί να αλλάξει το αστικό τοπίο της περιοχής αλλά ταυτόχρονα και μια ευκαιρία διαλόγου ανάμεσα στους διάφορους καλλιτέχνες, το τοπίο και τους κατοίκους της περιοχής.
Η παραγωγή Cassandre έδωσε ευκαιρία σε 19 μουσικούς από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ισπανία και τη Ρουμανία να συναντηθούν στην Πάφο και να γνωρίσουν εδώ το έργο του σύγχρονου συνθέτη Michael Jarrell, συνυπάρχοντας βεβαίως επί σκηνής με την κορυφαία Γαλλίδα ηθοποιό Fanny Ardant.
Ερωτηθείσα κατά πόσο η «ανοιχτοσύνη» αποτυπώθηκε και σε ζητήματα που αφορούν στο μέλλον του τόπου, η κ. Ντέτσερ είπε πως η εξωστρέφεια είναι απαραίτητη για να δούμε και τους ίδιους τους εαυτούς μας καλύτερα, να κοιτάξουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος μας με άλλη προοπτική.
Στο έργο π.χ. Περιδιαβάζοντας στο Μούτταλο, ανέφερε, δεν συνδέσαμε μόνο το παρελθόν με το παρόν της γειτονιάς του Μουττάλου, αλλά και Κύπριους δημιουργούς με φοιτητές και καλλιτέχνες από την Αυστρία, τη Δανία και τον Ιράν.
Οι Rimini Protokoll από τη Γερμανία δημιούργησαν μια δράση που μας προ(σ)καλεί να δούμε τους εαυτούς μας και την πόλη μας μέσα από ένα διαφορετικό φακό. Με συμμετοχές και δημιουργών από άλλες χώρες, τα έργα Ακάμας και Eco Art υπομνηματίζουν θέματα περιβάλλοντος, επέμβασης στη φύση και βιώσιμης ανάπτυξης, είπε.
Ερωτηθείσα πώς εκφράστηκε το “ Συνδέοντας” που είναι το κεντρικό σύνθημα του Πάφος 2017, ανέφερε πως η μουσική έχει ίσως τη μεγαλύτερη ευκολία να υπερβαίνει εμπόδια και διαχωρισμούς.
Η Luz Casal, η Misia, η Ute Lemper, η Βάκια Σταύρου, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, οι Συμφωνικές μας Ορχήστρες ο Omar FarukTekbilek, οι ΒάσκοιOreka Τx και Jose Maria Jimenez είναι – όπως είπε- μόνο μερικά ονόματα, που δεν γεφύρωσαν και συνέδεσαν μόνο μουσικές από την Κύπρο, Ελλάδα, Σκωτία, Ισπανία, Τουρκία, Γερμανία Ιορδανία και Γαλλία αλλά και τους ανθρώπους τους και τους πολιτισμούς τους, κατέληξε.
Μετά και την ολοκλήρωση των μεγάλων καλοκαιρινών εκδηλώσεων, η κ. Ντέτσερ αναφέρθηκε στις πολλές ανταλλαγές και τους εκατοντάδες καλλιτέχνες από την Κύπρο και το εξωτερικό, που είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν στο πλαίσιο του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης και να δημιουργήσουν όχι μόνο κοινές δράσεις αλλά και σχέσεις, συνέργειες και δίκτυα συνεργασίας.
Η κ. Ντέτσερ ανέφερε πως δεν είναι μόνο οι επίσημες αναφορές από τους αρμόδιους ευρωπαϊκούς φορείς που το επιβεβαιώνουν, είναι και οι πολίτες και οι επισκέπτες της Πάφου που βλέπουν μια πόλη να μεταμορφώνεται χάρις στις σύγχρονες πολιτιστικές υποδομές και τις εκατοντάδες δράσεις. Καλλιτέχνες, δημιουργοί, πολίτες, φορείς της Πάφου εξαργυρώνουν με διάφορους τρόπους τα οφέλη που ο θεσμός αυτός αφήνει, οφέλη που δεν θα εξαντληθούν το 2017 αλλά θα συνεχισθούν για χρόνια μετά, σημείωσε.
Eρωτηθείσα σχετικά, η Διευθύντρια του καλλιτεχνικού προγράμματος του Πάφος 2017 ανέφερε πως στόχος του θεσμού είναι πέρα από τις αλλαγές στις πόλεις που τον φιλοξενούν, να αναδεικνύεται η ευρύτερη σημασία του πολιτισμού, να δημιουργούνται γέφυρες ανάμεσα στις διάφορες χώρες και τους ανθρώπους.
Στόχος είναι και η αναγνώριση της σημασίας και αξίας της διαφορετικότητας, του πλούτου και της πολυμορφίας να μην αποδυναμώνει, αλλά να ενισχύει την κοινή ευρωπαϊκή ταυτότητα, συμπλήρωσε.
Χαρακτήρισε απαραίτητο σε κάθε πόλη που αναλαμβάνει αυτό τον τίτλο, το πρόγραμμα της να οδηγεί σε μια μεγαλύτερη “ανοιχτοσύνη”, τόσο εντός όσο και εκτός.
Σε ερώτηση του ΚΥΠΕ αν το Πάφος 2017 είναι ανοιχτό εργοστάσιο πολιτισμού, ανέφερε πως το συνολικό πρόγραμμα του Πάφος 2017 χαρακτηρίζεται από μεγάλη εξωστρέφεια και οι πρώτοι φθινοπωρινοί μήνες χωρίς πια το “φορτίο” των μεγάλων εκδηλώσεων, επιβεβαιώνουν αυτό το άνοιγμα.
Εξάλλου ολοένα και περισσότερα έργα ολοκληρώνονται, δίνοντας έτσι και μια πιο καθαρή εικόνα των αποτελεσμάτων και αλλαγών που έχει επιφέρει η διοργάνωση.
Όσον αφορά τα μακροπρόθεσμα οφέλη μέσω συνεργειών, η κ. Ντέτσερ είπε πως ο κατάλογος των ανταλλαγών είναι μακρύς, εξίσου μεγάλα είναι και τα οφέλη τόσο τα άμεσα, όσο και εκείνα που θα προκύψουν τα επόμενα χρόνια μέσα από σχέσεις που δημιουργούνται.
Επιπρόσθετα εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι οι σχέσεις της Πάφου με το Aarhus, όπως και με τις υπόλοιπες Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης δεν θα εξαντληθούν στη φετινή χρονιά, ούτε στις ανταλλαγές που οδήγησαν στις φετινές δράσεις, εκθέσεις, προσκλήσεις καλλιτεχνών και ανταλλαγές.
Σκεφτείτε, είπε, «μόνο τους αριθμούς των δημιουργών που ταξίδεψαν στην Κύπρο, γνώρισαν και δημιούργησαν με τους εδώ καλλιτέχνες. Δημιουργοί, μουσεία, πολιτιστικοί χώροι, πανεπιστήμια, οργανισμοί και φορείς από την Ευρώπη, την Αφρική, την Αμερική και την Ασία συναντήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος του Οργανισμού με αντίστοιχους φορείς και δημιουργούς από την Πάφο, την Κύπρο και άλλες χώρες”.
Όλα αυτά, συνέχισε, η κινητικότητα, οι αλληλοεπιδράσεις, τα θέματα που απασχόλησαν τους δημιουργούς πέρα από σύνορα και διαφορές οδήγησαν πιστεύω και στο διεθνές ενδιαφέρον για το πρόγραμμα του Πάφος 2017.
H κ. Nτέτσερ ανέφερε πως η μεγάλη πλειοψηφία των έργων στο πρόγραμμα του Πάφος 2017 χαρακτηρίζεται είτε από τη συμμετοχή και την ανταλλαγή με καλλιτέχνες από άλλες χώρες, είτε ακόμα και την ανάδειξη οικουμενικών, όχι μόνο ευρωπαϊκών, θεμάτων.
Μια τέτοια συνεργασία, σημείωσε, “υπήρξε αυτή του Οργανισμού και των προγραμμάτων του με τον Γιαπωνέζικο πολιτιστικό Οργανισμό EU- Japan Fest”, στο πλαίσιο της οποίας, καλλιτέχνες από όλη την Κύπρο είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στην Ιαπωνία, να δημιουργήσουν έργα και να συμμετάσχουν σε δίκτυα από τα οποία θα αντλήσουν συνεργασίες και στήριξη τα επόμενα χρόνια.
Το μεγάλο εικαστικό εγχείρημα Terra Mediterranea:In Action σε Λευκωσία και Πάφο δεν συνομίλησε μόνο με ένα μεγάλο αριθμό καλλιτεχνών από την Κύπρο και το εξωτερικό, για την τέχνη στη Μεσόγειο την εποχή της κρίσης, αλλά και διεύρυνε τις δράσεις του με καλλιτέχνες όπως η Chiharu Shiota, με την διεθνώς γνωστή εγκατάσταση της στη Σπηλιά της Φάμπρικας, συμπλήρωσε.
Επίσης καλλιτέχνες από την Κύπρο, την Αυστρία, τη Συρία, τη Γερμανία, τη Βρετανία, τη Βοσνία, την Αίγυπτο, Ισπανία, Παλαιστίνη, Βραζιλία, Νιγηρία κ.α. δούλεψαν σε θέματα διενέξεων, μοιράστηκαν βιώματα και σκέψεις αποτυπώνοντας τα σε μια σειρά από έργα όπως π.χ. η Λυσιστράτη, οι Τρωάδες, η παραγωγή Συνδέοντας τη Μεσόγειο και η έκθεση On Target.
Δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει κανείς τη σημασία έργων, όπως Στα Χνάρια των Ξένων, όπου φωτογράφοι από την Κύπρο, την Ελλάδα, τη Γαλλία και το Βέλγιο δούλεψαν από κοινού, καταγράφοντας ωστόσο ο κάθε ένας με το δικό του τρόπο, τις ζωές των αθέατων πολλές φορές, προσφύγων και μεταναστών, ανέφερε.
Ακόμη το Πάρκο Γλυπτικής στη Γεροσκήπου από γλύπτες από την Κύπρο, Αρμενία, Ιταλία, Κίνα, Ρουμανία, Γερμανία Βουλγαρία και Σουηδία είναι μόνο η αρχή μιας παρέμβασης που φιλοδοξεί να αλλάξει το αστικό τοπίο της περιοχής αλλά ταυτόχρονα και μια ευκαιρία διαλόγου ανάμεσα στους διάφορους καλλιτέχνες, το τοπίο και τους κατοίκους της περιοχής.
Η παραγωγή Cassandre έδωσε ευκαιρία σε 19 μουσικούς από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ισπανία και τη Ρουμανία να συναντηθούν στην Πάφο και να γνωρίσουν εδώ το έργο του σύγχρονου συνθέτη Michael Jarrell, συνυπάρχοντας βεβαίως επί σκηνής με την κορυφαία Γαλλίδα ηθοποιό Fanny Ardant.
Ερωτηθείσα κατά πόσο η «ανοιχτοσύνη» αποτυπώθηκε και σε ζητήματα που αφορούν στο μέλλον του τόπου, η κ. Ντέτσερ είπε πως η εξωστρέφεια είναι απαραίτητη για να δούμε και τους ίδιους τους εαυτούς μας καλύτερα, να κοιτάξουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος μας με άλλη προοπτική.
Στο έργο π.χ. Περιδιαβάζοντας στο Μούτταλο, ανέφερε, δεν συνδέσαμε μόνο το παρελθόν με το παρόν της γειτονιάς του Μουττάλου, αλλά και Κύπριους δημιουργούς με φοιτητές και καλλιτέχνες από την Αυστρία, τη Δανία και τον Ιράν.
Οι Rimini Protokoll από τη Γερμανία δημιούργησαν μια δράση που μας προ(σ)καλεί να δούμε τους εαυτούς μας και την πόλη μας μέσα από ένα διαφορετικό φακό. Με συμμετοχές και δημιουργών από άλλες χώρες, τα έργα Ακάμας και Eco Art υπομνηματίζουν θέματα περιβάλλοντος, επέμβασης στη φύση και βιώσιμης ανάπτυξης, είπε.
Ερωτηθείσα πώς εκφράστηκε το “ Συνδέοντας” που είναι το κεντρικό σύνθημα του Πάφος 2017, ανέφερε πως η μουσική έχει ίσως τη μεγαλύτερη ευκολία να υπερβαίνει εμπόδια και διαχωρισμούς.
Η Luz Casal, η Misia, η Ute Lemper, η Βάκια Σταύρου, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, οι Συμφωνικές μας Ορχήστρες ο Omar FarukTekbilek, οι ΒάσκοιOreka Τx και Jose Maria Jimenez είναι – όπως είπε- μόνο μερικά ονόματα, που δεν γεφύρωσαν και συνέδεσαν μόνο μουσικές από την Κύπρο, Ελλάδα, Σκωτία, Ισπανία, Τουρκία, Γερμανία Ιορδανία και Γαλλία αλλά και τους ανθρώπους τους και τους πολιτισμούς τους, κατέληξε.