Η Κύπρος συμμετέχει στην 57η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας
22:16 - 25 Οκτωβρίου 2016
Το πνεύμα της αέναης ανταλλαγής στο “κλειδί” του ζωντανού χρώματος, κάτω από το σήμα της ζωγραφικής, θα επικαλεστεί η έκθεση του περιπτέρου της Κύπρου στην Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας που θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 13 Μαΐου και 26 Νοεμβρίου 2017 με τίτλο “Viva Arte Viva”. Οι προτάσεις καλλιτεχνών για την κυπριακή συμμετοχή θα πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι τη Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2016, στις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Ανακοίνωση από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες αναφέρει ότι “ο/οι καλλιτέχνης/νες που θα εκπροσωπήσει/ουν την Κύπρο στην κοινή έκθεση θα επιλεγούν μέσω Ανοικτής Πρόσκλησης από τον επιμελητή”.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν προτάσεις συμμετοχής, οι οποίες να περιέχουν Βιογραφικό Σημείωμα, αντιπροσωπευτικά δείγματα προηγούμενης εργασίας και Δήλωση Πρόθεσης/Πρόταση Συμμετοχής.
Η Δήλωση Πρόθεσης/Πρόταση Συμμετοχής θα πρέπει να εκφράζει με σαφήνεια το εύρος και το πεδίο εφαρμογής της ιδέας του καλλιτέχνη/καλλιτεχνών για το Περίπτερο της Κύπρου στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας, κατά προτίμηση στα αγγλικά. Το τελικό πρόγραμμα θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με τον επιμελητή.
Θα πρέπει επίσης να προσκομίζεται “οπτικό υλικό (συμπ. υλικού τεκμηρίωσης περφόρμανς), κείμενα, ποίηση ή οποιοδήποτε άλλο υλικό μπορεί να υποβληθεί σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή”.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, μπορούν να υποβληθούν ατομικές ή συλλογικές αιτήσεις συμμετοχής, ή αιτήσεις που να εμπλέκουν και άλλους τομείς δημιουργίας, ενώ είναι δυνατό η Κύπρος να εκπροσωπηθεί με περισσότερους από έναν καλλιτέχνες.
Ο φάκελος της αίτησης πρέπει απαραιτήτως να φέρει στο εξωτερικό μέρος την ένδειξη “Μπιενάλε Βενετίας 2017”, καθώς επίσης και το όνομα/τα ονόματα του συμμετέχοντα/των συμμετεχόντων, μαζί με στοιχεία επικοινωνίας.
Αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στη διεύθυνση info@cyprusinvenice.org και θα αποστέλλεται βεβαίωση λήψης.
Δεν υπάρχει περιορισμός ηλικίας για τους συμμετέχοντες, οι υποψήφιοι, όμως, θα πρέπει να συνδέονται με την Κύπρο, είτε μέσω εθνικότητας, καταγωγής ή διαμονής, είτε μέσω του συγκεκριμένου πεδίου έρευνάς τους.
Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στον Ημερήσιο Τύπο και διαδικτυακά.
Η επιμέλεια της έκθεσης του κυπριακού περιπτέρου έχει ανατεθεί στον Jan Verwoert, ο οποίος είναι κριτικός και συγγραφέας στον τομέα της σύγχρονης τέχνης και της πολιτισμικής θεωρίας, με βάση το Βερολίνο. Είναι τακτικός συντάκτης στο περιοδικό “frieze”, ενώ κείμενά του εμφανίζονται σε διάφορα περιοδικά τέχνης, ανθολογίες και μονογραφίες. Είναι καθηγητής θεωρίας στο Oslo National Academy of the Arts, διδάσκει στο Piet Zwart Institute Rotterdam και είναι επισκέπτης καθηγητής στο Royal Academy του Λονδίνου.
Ο Jan Verwoert, ξετυλίγοντας τις ιδέες του για την επόμενη έκθεση της Κύπρου στην Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας αναφέρει ότι “το χρώμα αποτέλεσε κάποτε στοιχείο κλειδί στην πολιτική και το εμπόριο στη Μεσόγειο, καθώς οι χρωστικές ουσίες χρησιμοποιούνταν στη βαφή υφασμάτων, την ιατρική, τη ζωγραφική και τα καλλυντικά, ενώ τόσο η βιομηχανία, όσο και ο πολιτισμός εξαρτώνταν άμεσα από την παροχή χρώματος”.
Προσθέτει ότι “το πιο αμφιλεγόμενο συστατικό, ωστόσο, ήταν η στυπτηρία (alum), το κύριο πρόστυμμα στη βαφική, με τη Ρώμη να πασχίζει να απαγορεύσει το εμπόριο στυπτηρίας με την Ανατολή, στην προσπάθειά της να περιορίσει την επιρροή της Κωνσταντινούπολης”.
Ωστόσο, αναφέρει ο Jan Verwoert, “παρά τις απειλές και τα εμπάργκο, γύρω στο 1500, το συστατικό αυτό εξακολουθούσε να κυκλοφορεί μέσω συγκεκριμένων καναλιών: το εμπορικό δίκτυο της Βενετίας, που συμπεριλάμβανε και την Κύπρο”.
Η έκθεση λοιπόν του κυπριακού περιπτέρου “θα λάβει αυτό το ιστορικό παράδειγμα ως ένα σημείο αφετηρίας για να επικαλεστεί το πνεύμα της αέναης ανταλλαγής - στο `κλειδί` του ζωντανού χρώματος, κάτω από το σήμα της ζωγραφικής”.
Η έκθεση αναφέρει ο επιμελητής θα είναι αφιερωμένη στην ιδέα ότι η ζωγραφική έχει τη δύναμη να είναι το σπίτι και ο οικοδεσπότης σε μια ανταλλαγή “ζώντων” χρωμάτων και η ζωγραφική θα λειτουργήσει εδώ ως “θεματοφύλακας” ως δηλαδή το μέσο για να καθοριστεί η σκηνή, το κλειδί, ο τόνος και η ατμόσφαιρα για ανταλλαγές, που θα πραγματοποιηθούν με άλλα μέσα, όπως για παράδειγμα η συγγραφή, οι αναγνώσεις ποίησης, οι εκδηλώσεις λόγου, οι προβολές ή τα περφόρμανς”.
Σημειώνει ότι “πρώτα απ` όλα η ανοικτή πρόσκληση απευθύνεται στους καλλιτέχνες που είναι αφοσιωμένοι στο μέσο της ζωγραφικής, οι οποίοι είναι έτοιμοι να `ανοίξουν` αυτή την πρακτική, ώστε αυτή να λειτουργήσει ως ο οικοδεσπότης – το εννοιολογικό και ατμοσφαιρικό πλαίσιο - για ανταλλαγές που θα διεξαχθούν και με άλλα μέσα”.
Επιπρόσθετα, ο επιμελητής αναφέρει ότι , "η ανοιχτή πρόσκληση απευθύνεται “σε καλλιτέχνες (και συγγραφείς) που θα είναι πρόθυμοι να φιλοξενηθούν από αυτό τον οικοδεσπότη και να καταθέσουν τα ζώντα χρώματα της ποίησης και του λόγου τους στο τραπέζι”.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το Συμβούλιο της Μπιενάλε Βενετίας έχει διορίσει την Christine Macel ως τη νέα Διευθύντρια του Εικαστικού Τμήματος της Μπιενάλε, αναθέτοντάς της την επιμέλεια της 57ης Διεθνούς Έκθεσης Εικαστικών Τεχνών.
Η Christine Macel γεννήθηκε στο Παρίσι το 1969. Από το 2000 είναι επικεφαλής επιμελήτρια στο Musée national d’art moderne – Centre Pompidou στο Παρίσι, όπου ίδρυσε το τμήμα σύγχρονης τέχνης του μουσείου. Ήταν η επιμελήτρια του Γαλλικού Περιπτέρου στη Μπιενάλε Βενετίας το 2013 (Anri Sala), και του Βελγικού Περιπτέρου το 2007 (Eric Duyckaerts).
Για την 57η διοργάνωση της έκθεσης, η Macel αναπτύσσει το ανθρωπιστικό της όραμα για την τέχνη, ως το πιο πολύτιμο μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης σε ένα κόσμο γεμάτο συγκρούσεις.
Επίσης, προσεγγίζει την τέχνη ως τον ιδεώδη χώρο για προβληματισμό, ατομική έκφραση, ελευθερία και θεμελιώδη ερωτήματα, δίνοντας έμφαση στον κρίσιμο ρόλο του καλλιτέχνη στις σύγχρονες συζητήσεις.
“Το Viva Arte Viva είναι και μια έκφραση του πάθους για την τέχνη και για την κατάσταση των καλλιτεχνών που επινοούν, μέσω της ζωής και των πρακτικών τους, τα δικά τους σύμπαντα, προσδίδοντας ζωτικότητα στον κόσμο στον οποίο ζούμε”, καταλήγει.