Αποχωρήσεις θεατών & αντιδράσεις για το σκηνικό με τα σκουπίδια της «Μήδειας» στην Επίδαυρο

Οι αποχωρήσεις θεατών, το μπαράζ αρνητικών σχολίων στα social media και οι δυνατές ερμηνείες των πέντε αξιόλογων πρωταγωνιστριών - Όσοι βρέθηκαν στην πρεμιέρα της παράστασης στην Επίδαυρο 

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Όλα τα νέα των celebrities με ένα κλικ στο #CelebrityNewsCyprus

Ακρόαση άρθρου Διαστάσεις επιδημίας τείνει να λάβει το φαινόμενο των αντιδράσεων εναντίον των αντισυμβατικών παραστάσεων που ανεβαίνουν το φετινό καλοκαίρι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ανοίγοντας μια μεγάλη συζήτηση για τα ενδεχόμενα όρια που θέτουν συγκεκριμένα κείμενα και χώροι αλλά και για το κατά πόσο το κοινό είναι ενημερωμένο για το έργο που προσέρχεται να παρακολουθήσει και επαρκώς εξοικειωμένο να επεξεργαστεί τις δυσνόητες ενίοτε αναφορές και τους κρυφούς συμβολισμούς πίσω από τις επιλογές του εκάστοτε σκηνοθέτη.

Μετά τον σάλο που ξεσήκωσαν, την προηγούμενη εβδομάδα, οι «Σφήκες» της Λένας Κιτσοπούλου, το πεδίο της αντιπαράθεσηςς μεταφέρθηκε το τελευταίο 48ωρο στην σύγχρονη εκδοχή της «Μήδειας» του Ευριπίδη που παρουσίασε ο ρηξικέλευθος Γερμανός σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ, τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου, στο αργολικό θέατρο, με μια ομάδα εκλεκτών πρωταγωνιστών μεταξύ των οποίων οι Μαρία Ναυπλιώτου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Αγγελική Παπούλια Νίκος Ψαρράς, Αινείας Τσαμάτης και Νικόλας Χανακούλας.

1 (1)

Βασικό σημείο της αρνητικής κριτικής που δέχτηκε η παράσταση αποτέλεσε το απροσδόκητο σκηνικό της το οποίο ενόχλησε μια μερίδα των θεατών, από τα πρώτα κιόλας λεπτά της άφιξής τους: Τέσσερα αντίσκηνα και γύρω τους, σκορπισμένα, δεκάδες πλαστικά μπουκάλια και δέματα σκουπιδιών είχαν καταλάβει στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου ενώ στην γιγαντοοθόνη που βρισκόταν στο βάθος δέσποζε μια μισογκρεμισμένη φωτεινή επιγραφή της Coca Cola.

Mideia_-_Kastorf_1

«Μα είναι δυνατόν να γεμίζουν με σκουπίδια την Επίδαυρο» ήταν το βασικό ερώτημα που διατυπώθηκε μετ΄ επιτάσεως τόσο από κάποιους θεατές όσο και από χρήστες των social media που είδαν τις φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν, λίγες ώρες αργότερα, επιδιδόμενοι σε έναν δεύτερο γύρo απαξιωτικών σχολίων για τις φετινές επιλογές του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Mideia_-_Kastorf_2

Η δυσαρέσκεια για το σκηνικό, σε συνδυασμό με την μαραθώνια διάρκεια της παράστασης – ξεπερνούσε τις τρεις ώρες και μάλιστα σε συνθήκες ισχυρού καύσωνα – ήταν οι βασικές αιτίες που έκανε κάποιους θεατές να αποχωρήσουν, και τα δύο βράδια, αρκετά πριν το φινάλε.

alexkat453


Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, ωστόσο, ο οποίος δεν έχει κερδίσει τυχαία του «μετρ της αποδόμησης» και ποντάρει διαχρονικά στις διαφωνίες, είχε προβλέψει αυτές τις αντιδράσεις γι΄ αυτό και τις συμπεριέλαβε στο κείμενό του υπό τη μορφή αυτοσαρκασμού: «Έχει μείνει κανείς θεατής ή έφυγαν όλοι;» ρωτούσε με νόημα ο Νίκος Ψαρράς.

Οι πέντε Μήδειες

Όχι μία, ούτε δύο αλλά πέντε διαφορετικές Μήδειες επέλεξε να παρουσιάσει ο Κάστορφ στην Επίδαυρο θέλοντας να υποστηρίξει τη βασική πεποίθησή του πως «σε κάθε γυναίκα υπάρχει η δυνατότητα μιας Μήδειας αλλά κάθε φορά με κάτι το διαφορετικό γιατί κάθε άνθρωπος ερμηνεύει ή καταλαβαίνει αλλιώς αυτόν τον ρόλο».

frank-castorf2

Έχοντας συνδυάσει το κείμενο του Ευριπίδη με αναφορές κειμένων του Χάινερ Μύλλερ και ποιημάτων του Ρεμπώ, επιχείρησε να οικοδομήσει, μέσω μια σφικτής δραματουργίας, ένα σύγχρονο έργο που καυτηριάζει την πατριαρχία, τον καπιταλισμό, τον ιμπεριαλισμό, την κλιματική κρίση, το προσφυγικό και άλλα θέματα που απασχολούν την εποχή μας.

Mideia_-_Kastorf__-_protagonistries_2

Οι Μήδειές του ήταν θύματα και θύτες ταυτόχρονα, όπως άλλωστε και η πρωταγωνίστρια της αρχαίας τραγωδίας, αντιπροσωπεύοντας τους καταπιεσμένους λαούς του σήμερα που προσπαθούν μάταια να επιβιώσουν με την εξέγερση να μοιάζει πλέον ως η μοναδική διέξοδος. Τροφή για σκέψη και προβληματισμό.

Κατά γενική ομολογία οι ερμηνείες των πέντε γυναικών – πρωταγωνιστριών της παράστασης ήταν εξαιρετικές, δουλεμένες, πειθαρχημένες και υπηρετούσαν απόλυτα το όραμα του σκηνοθέτη το οποίο υποστηρίχθηκε πολύ καλά και μουσικά από μια πολύχρωμη παλέτα ρυθμών και μελωδιών που περιελάμβανε από Τζιμ Μόρισον και Ντέμη Ρούσσο μέχρι Αρλέτα.

epidavros-mideia-ypoklisi

Την… αντισυμβατική παράσταση «Μήδεια» που παίχτηκε στην Επίδαυρο, με τα σκουπίδια στη σκηνή και τη γιγαντοοθόνη παρακολούθησε ο Σπύρος Μπιμπίλας, ο οποίος μίλησε στο «Καλοκαίρι #Yes» για τα αρνητικά σχόλια που γράφτηκαν.

«Είμαι υπέρ της τέχνης και των νεωτερισμών. Είμαι υπέρ των προσπαθειών και των σκηνοθετών να κάνουν αυτό που έχουν όνειρο μέσα στην ψυχή και το μυαλό τους, όμως όταν κάνεις θέατρο στην Επίδαυρο και ο θεατής πάει να δει θέατρο εκεί, δεν πάει να δει σινεμά.

Είδαμε μια εκπληκτική παράσταση με ηθοποιούς απίστευτους και καταπληκτικές ερμηνείες, πλην όμως τα 2/3 της παράστασης, τα παρακολουθούσαμε μέσα από οθόνη και όχι ζωντανά. Αυτό δεν είναι θέατρο, είναι κάτι άλλο», ξεκαθάρισε αρχικά ο Σπύρος Μπιμπίλας.

«Αυτά που λένε για την ιερότητα του χώρου της Επιδαύρου δεν μπορώ να τα καταλάβω. Το θέατρο είναι θέατρο και γίνονται πειραματισμοί. Αυτό που έχω παρατηρήσει και είναι απαράδεκτο είναι ότι κανείς δεν σέβεται τη θύμελη. Το ιερό κέντρο της σκηνής δηλαδή, που οι νέοι σκηνοθέτες το παρακάμπτουν. Είναι σαν κάποιος να παίζει στην Αγία Τράπεζα, που εγώ ξέρετε ότι δεν πιστεύω, αλλά πρέπει να σεβόμαστε».

Για την τρανς ηθοποιός, Φένια Αποστόλου που θα πρωταγωνιστήσει στον «Φιλοκτήτη»: «Δεν είναι ένα βήμα μπροστά, είναι φυσιολογικό. Κανονικοί άνθρωπο είναι όπως όλο εμείς. Πώς λένε κάποιοι “γιατί;”. Όλοι το ίδιο είμαστε. Ένας άνθρωπος θα παίξει στην Επίδαυρο».

Όσοι βρέθηκαν στην Επίδαυρο 

Από την παγκόσμια πρεμιέρα της παράστασης «Μήδεια», δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου

Ανάμεσα στους θεατές της παράστασης βρέθηκε και η διεθνούς φήμης πρωταγωνίστρια του θεάτρου Fiona Shaw.

Στις πρώτες θέσεις αλλά και στα παρασκήνια για να συγχαρούν τους πρωταγωνιστές βρέθηκαν επίσης η Ζέτα Δούκα, η Βίκυ Βολιώτη, η συνθέτης Ευανθία Ρεμπούτσικα, η σκηνογράφος Εύα Νάθενα, η σκηνοθέτης (και σύζυγος του Νίκου Ψαρρά) Έλενα Καρακούλη κ.ά. 

c64c21db99bb4bdca9cadce849b8e716 8afaa3f692d647f6a8b82c9031ca20f6 4c8dcf84c1b74970a39f5cacd161c067 a6d3924659e64c9c93494a78c572696d 755504436c2248708462978ea0deafff 465b1fb33ed34c938c7a717b20e6ab92 3e3884650d02409fb3079072fdea7612 dc85128041714a678dec8158757d96c1 edd3f4ea22fc405ba8013a65c0db6511 8443189d23004110916e85c7bc4c1418 a47caf6369c245849188fbef47cb76fa
c64c21db99bb4bdca9cadce849b8e716 8afaa3f692d647f6a8b82c9031ca20f6 4c8dcf84c1b74970a39f5cacd161c067 a6d3924659e64c9c93494a78c572696d 755504436c2248708462978ea0deafff 465b1fb33ed34c938c7a717b20e6ab92 3e3884650d02409fb3079072fdea7612 dc85128041714a678dec8158757d96c1 edd3f4ea22fc405ba8013a65c0db6511 8443189d23004110916e85c7bc4c1418 a47caf6369c245849188fbef47cb76fa

Δειτε Επισης

Η Έλενα Τοπαλίδου απαντά στo: «Πώς ο πεντάμορφος Νίκος Κουρής διάλεξε την τερατίνα;»
Χριστίνα Μπόμπα: «Είναι πολύ δύσκολο να κλέβεις τη στιγμή από τα παιδιά και να κάνεις stories»
Κατερίνα Λιόλιου: «Τα είπε όλα ο κύριος Σταμάτης Κραουνάκης, με υποστήριξε δημόσια και τον ευχαριστώ»
Ξεσπά η Ιωάννα Μαλέσκου για το συμβάν με γυναίκα οδηγό: «έρχεται βολίδα, με προσπερνά και με βρίζει»
Ορέστης Χαλκιάς: «Τι σε νοιάζει ρε αν φιλιούνται 2 άνδρες; Τι να του πω; Θα καταλάβει;»
#SurvivorGR: Δεν συμπλήρωσε καν μία εβδομάδα, αποχώρησε οικειοθελώς πέντε μέρες μετά την πρεμιέρα
O ALPHA Κύπρου παρουσίασε το πλούσιο και ανανεωμένο πρόγραμμα σε φίλους και συνεργάτες
Καίτη Γαρμπή: «Στην αγκαλιά του Διονύση και του παιδιού μου θέλω να πεθάνω, όχι πάνω στη σκηνή»
Νότης Σφακιανάκης: «Δεν επιστρέφω. Δεν μου αρέσει να συνδιαλέγομαι με ανθρώπους που δεν με κατανοούν»
Ο Ανδρέας Μικρούτσικος ξέσπασε σε κλάματα on air: «Δεν μπορώ να πάω στην συναυλία χωρίς τον Θάνο»