Η εικαστικός της ροζ σημαίας, Γεωργία Λαλέ, απαντά για τις αντιδράσεις: «Πολλά συγγνώμη πρέπει να ζητηθούν»

«Το έργο είναι ένας φόρος τιμής στις γυναίκες, θύματα των γυναικοκτονιών και ενδοοικογενειακής βίας. H Καρολάιν δολοφονήθηκε στο κρεβάτι της, στα ροζ σεντόνια της, δίπλα στο 6 μηνών μωρό της, το ίδιο κρεβάτι που έφτιαχνε κάθε πρωί, στο οποίο ονειρευόταν, ξεκούραζε το κορμί της κάθε μέρα»

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Όλα τα νέα των celebrities με ένα κλικ στο #CelebrityNewsCyprus

Η Γεωργία Λαλέ, η εικαστικός που είδε τη ροζ σημαία, ένα από τα έργα της νέας έκθεσής της στο ελληνικό Γενικό Προξενείο στη Νέα Υόρκη, να αποσύρεται με εντολή του υπουργείου Εξωτερικών και του κ. Γεραπετρίτη, θεωρούμενο ως προσβλητικό για το εθνικό σύμβολο, μίλησε για πρώτη φορά σε ελληνικό μέσο.

Ποια είναι η 34χρονη καλλιτέχνης, Γεωργία Λαλέ, πίσω από τη ροζ σημαία

Η 34χρονη γεννημένη στο Χαϊδάρι εικαστικός Γεωργία Λαλέ ζει και εργάζεται στο Μπρούκλιν. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που με υποτροφία έκανε το μεταπτυχιακό της στις εικαστικές τέχνες στη σχολή School of Visual Arts στην Νέα Υόρκη.

Οι παραστάσεις, τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ τέχνης και μπιενάλε, όπως το A.I.R. Biennial, NYC (2023), Art in Odd Places, NYC (2022), η Διεθνής Εβδομάδα Τέχνης της Βενετίας, Ιταλία (2020) και το Φεστιβάλ Nuit Blanche των Βρυξελλών, Βέλγιο (2016).

Η δουλειά της έχει εκτεθεί μεταξύ άλλων στα Smack Mellon, Collar Works, Border Project Space και Shiva Gallery. Έχει προσκληθεί να μιλήσει για τη δουλειά της από το Ίδρυμα Dedalus, τα MoMA Archives και το Πανεπιστήμιο Yale.

Η κα Λαλέ - δηλώνει εικαστική καλλιτέχνης και μαχήτρια του καρκίνου - μίλησε με ιδιαίτερο πάθος και συγκίνηση για τη δουλειά της και το τι χρειάστηκε για να υλοποιηθεί.

«Σε μία από τις επισκέψεις μου στην Ελλάδα, ζήτησα από γυναίκες να μου δώσουν τα σεντόνια τους υπό τον όρο ότι είχαν ονειρευτεί σε αυτά για ένα μέλλον στο οποίο θα μπορούσαν να ονειρευτούν για το μέλλον τους, χωρίς να φοβούνται για τις ζωές τους» δήλωσε.

Η Γεωργία Λαλέ έδωσε συνέντευξη στον δημοσιογράφο Θανάση Τσίτσα για το κεντρικό δελτίο του ΑΝΤ1 και preview απόσπασμα προβλήθηκε στο #ToPrwino, το πρωί της Πέμπτης 21/12.

«Το έργο είναι ένας φόρος τιμής στις γυναίκες, θύματα των γυναικοκτονιών και ενδοοικογενειακής βίας. Αυτές οι γυναίκες είναι οι ηρωίδες του έθνους μας και κάθε έθνους. Δέχτηκα πολλά μηνύματα από γυναίκες που έχουν περάσει ενδοοικογενειακή βία, θύματα βιασμού, φίλες γυναικών που σκοτώθηκαν από τους άνδρες τους το 22. Το έργο δεν είναι η ελληνική σημαία, λέγεται σημαία, έχει τετράγωνα και παραλληλόγραμμα που αναφέρονται στην ελληνική σημαία. Δεν είναι η ελληνική σημαία. Είναι ένα εθνικό σύμβολο και σε ένα εθνικό σύμβολο που αντιπροσωπεύει όλους τους Έλληνες» είπε η Γεωργία Λαλέ.

Στη συνέχεια, πρόσθεσε: «Με στενοχώρησαν που θεώρησαν ότι ένα έργο μου προσβάλλει το εθνικό μας σύμβολο. Στενοχωρήθηκα που το Υπουργείο Εξωτερικών ζήτησε να κατέβει το έργο μου από το προξενείο. Σαν καλλιτέχνης και σαν γυναίκα νιώθω ότι η σημαία αποσύρθηκε γιατί μία μειονότητα του κράτους μας ήθελε να σιωπήσει τις γυναίκες και εμένα κατ’ επέκταση και να μην μιλήσουμε γι’ αυτά τα θέματα. Θεωρώ ότι το λάθος είναι από τη διαχείριση που έγινε από το Υπουργείο Εξωτερικών. Η έκθεση ήταν εγκεκριμένη.

Το Υπουργείο Εξωτερικών έδωσε βάση σε μία ακραία πλευρά του Ελληνικού Κοινοβουλίου που δεν αντιπροσωπεύει τη χώρα μας και ζήτησαν να κατέβει το έργο μου γι’ αυτόν τον λόγο. Είναι πολλά τα συγγνώμη που πρέπει να ζητηθούν. Πρέπει να ζητηθούν συγγνώμη από τις γυναίκες που χρειάζονται υποστήριξη και δεν υπάρχουν οι κοινωνικές βάσεις να τις υποστηρίξουν».

«Όταν μέλη της Βουλής κάνουν ονομαστική επίθεση εναντίον μου, αυτό με εκθέτει σε κινδύνους. Θα έλεγα στον κ. Γεραπετρίτη ότι κατεβάζοντας ένα έργο από μία έκθεση, στην ουσία το ανεβάζεις πιο ψηλά» κατέληξε η Γεωργία Λαλέ.

Oι αναρτήσεις της Γεωργίας Λάλε για την ροζ ελληνική σημαία μετά τις αντιδράσεις

«Τα έργα “Flag” και “Neighborhood Guilt” κατέβηκαν. Το “Flag” μετά τη λογοκρισία από το ελληνικό υπουργείο Εξωτεριών και το “Neighborhood Guilt” λόγω της ανησυχίας μου για την ασφάλειά του.

Θέλω να ευχαριστήσω όλους που στάθηκαν στο πλευρό της τέχνης μου και του μηνύματός της. Και ειδικά την Πολιτιστική Επιτροπή και το προσωπικό του Ελληνικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη που πίστεψαν στο έργο μου και μου έδωσαν χώρο.

Δεν θα πρέπει να σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε για το ανθρώπινο δικαίωμα της ελευθερίας και της ζωής. Τα θύματα των γυναικοκτονιών και της συζυγικής βίας είναι ηρωίδες της Ελλάδας και κάθε έθνους.

Το έργο “Neighborhood Guilt” έχει 22 σπίτια. Ένα για κάθε θύμα γυναιοκτονίας στην Ελλάδα το 2022. Κάθε σπίτι έχει σημειώσεις με τα ονόματά τους, την ηλικίας τους, το μέρος που βρίσκονταν και την ημερομηνία θανάτου τους.

Και τα δύο έργα δημιουργήθηκαν με σεντόνια που μου δόθηκαν από γυναίκες που ζουν στην Ελλάδα υπό την προϋπόθεση ότι τα έχουν χρησιμοποιήσει για να ξεκουράσουν τα σώματά τους και ότι ονειρεύονται έναν κόσμο στον οποίο όλοι μπορούν να ζουν με ασφάλεια και οι δημιουργοί μπορούν να εκφράσουν ελεύθερα τους εαυτούς τους και την εποχή τους χωρίς λογοκρισία.

Η στήριξή σας μας φέρνει πιο κοντά και σε ένα καλύτερο αύριο».

«Θυμάμαι το 2021, μετά την πανδημία, όταν προσπαθούσαμε να συνέλθουμε από την πανδημία, σημειώθηκε η τρομερή γυναικοκτονία της Καρολάιν. Δολοφονήθηκε στο κρεβάτι της, δίπλα στο 6 μηνών μωρό της, το μωρό ήταν στο ίδιο δωμάτιο. Αυτό που με συντάραξε ήταν το κρεβάτι, το ίδιο κρεβάτι που έφτιαχνε κάθε πρωί, στο οποίο ονειρευόταν, ξεκούραζε το κορμί της κάθε μέρα» είπε χαρακτηριστικά η Γεωργία Λαλέ στην ομιλία της.

Το σπίτι όμως, «δεν είναι καταφύγιο για ανθρώπους που ζουν σε περιβάλλον κακοποίησης. Αντιθέτως, εκεί είναι που είναι πιο ευάλωτοι, μοναχικοί και εκτεθειμένοι. Η πλειονότητα των θυμάτων γυναικοκτονίας δολοφονούνται στα σπίτια τους και στα κρεβάτια τους. Οι ζωές τους τελειώνουν στο κρεβάτι που στρώνουν κάθε πρωί. Τα σεντόνια τους απορροφούν το αίμα τους. Παρόμοια σεντόνια με εκείνα που απορροφούν τα δάκρυά μας, που απορροφούν τα όνειρά μας», όπως αναφερόταν σε ένα από τα μηνύματα της έκθεσης.

Η σημαία της, πλην του ίδιου του συγκλονιστικού μηνύματος κατά των γυναικοκτονιών, ρίχνει φως και στην ευθύνη που φέρει η γειτονιά, η κοινότητα, η χώρα. Γιατί το «έπεσα από τα σύννεφα» μπορεί να αποτελεί βολική αλήθεια, αλλά, όπως είπε και η ίδια, «τα δείγματα είναι εκεί».

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της ροζ ελληνικής σημαίας, πήρε ο Αρκάς, μετά τον σάλο που προκάλεσε η απόφαση του Γιώργου Γεραπετρίτη να αποσυρθεί από έκθεση στο ελληνικό προξενείο της Νέας Υόρκης.

Ο βετεράνος σκιτσογράφος φρόντισε μάλιστα να δείξει τη συμπαράστασή του αλλάζοντας σε ροζ το χρώμα με το οποίο λέει «καλημέρα» στα πρωινά του σκίτσα.

«Μόνο οι κατά καιρούς ολοκληρωτισμοί έκριναν τα έργα τέχνης με πολιτικά κριτήρια!», σχολίασε στη φωτογραφία με τη ροζ ελληνική σημαία που εκτέθηκε στη Νέα Υόρκη.

Οι πρώτες αντιδράσεις ποικίλουν, καθώς πολλοί ακόλουθοί του συμφωνούν με τη στάση του, υπάρχουν όμως κι άλλοι που κάνουν λόγο για «ανθελληνισμό» ενώ του «κουνούν το δάκτυλο» για τη στάση του.

Δειτε Επισης

Εριέττα Κούρκουλου: «Ο πατέρας μου μπαινόβγαινε στα νοσοκομεία, πάθαινε ανακοπές στο σπίτι. Ζούσα το δράμα»
Ναταλί Κάκκαβα: «Έπιασε τον Γρηγόρη Γκουντάρα από τη μέση και τον έσπρωξε, θαύμασα τη ψυχραιμία του»
Γιώργος Θεοφάνους: «Δεν ξέρω αν θα μπορούσε άλλη να πει τα τραγούδια μου, όπως τα είπε η Θεοδωρίδου! Φωνάρα!»
«Η Ειρήνη Παπαδοπούλου είχε τον κωδικό. Μπορεί να γίνει διεθνές θέμα γιατί παραβαίνονται οι κανόνες ασφαλείας»
Λένα Μαντά για τον συζυγο της: «Ήταν 41 χρόνια όλη μου η ζωή, έπρεπε να επαναπρογραμματιστώ»
Μαρία Ναυπλιώτου: «Ήταν πάρα πολύ δύσκολα. Αναζήτησα βοήθεια για να διαχειριστώ το πένθος & την οδύνη»
Γέννησε η Αλεξάνδρα Νίκα – Πατέρας για πρώτη φορά ο Κωνσταντίνος Αργυρός
Βαρύ πένθος για Μιχάλη Κουϊνέλη – Πέθανε ο πατέρας του
Με αμαξίδιο ο Γιώργος Κατσινόπουλος - Το δύσκολο χειρουργείο στην Αγγλία και η στήριξη του Γιώργου Μαυρίδη
Σοφία Βογιατζάκη για την απώλεια της μητέρας της: «Πέντε χρόνια μετά, και δεν έχω συνηθίσει να ζω χωρίς αυτή»