Τραγωδία... η κατάληξη της παράστασης του ΘΟΚ στο φεστιβάλ Επιδαύρου

Ο ΘΟΚ αφού έριξε άκυρο στον Κώστα Σιλβέστρο για την σκηνοθεσία της καλοκαιρινής παράστασης στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, προχώρησε σε απευθείας ανάθεση στο Γιώργο Παπαγεωργίου, όπου αποχώρησε οικειοθελώς

 

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Όλα τα νέα των celebrities με ένα κλικ στο Celebrity News Cyprus

 

Την καλοκαιρινή παραγωγή του ΘΟΚ θα σκηνοθετούσε ο Κύπριος δημιουργός Κώστας Σιλβέστρος. Ωστόσο, μετά από υποδείξεις της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Επιδαύρου, ο ΘΟΚ αποφάσισε να αντικαταστήσει τον Κώστα Σιλβέστρο με τον Γιώργο Παπαγεωργίου, καθώς ήταν προϋπόθεση ώστε να γίνει αποδεκτή η συμμετοχή του. 

Η απόφαση προκάλεσε την αντίδραση του Κώστα Σιλβέστρου, με ανάρτηση του στο Facebook:

«Επειδή δέχομαι τηλεφωνήματα από συναδέλφους αλλά και δημοσιογράφους που θέλουν λεπτομέρειες για το τι ακριβώς έγινε με το θέμα της Επιδαυρου, προτιμώ ως άμεσα εμπλεκόμενος να γράψω εδώ δυο λόγια γιατί αισθάνομαι ότι το θέμα δεν είναι προσωπικό και δεν αφορά εμένα μόνο. 

Πράγματι , πριν περίπου έναν χρόνο ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΘΟΚ μου εξέφρασε την επιθυμία του να είμαι ο σκηνοθέτης της πρότασης του ΘΟΚ προς το Φεστιβάλ Επιδαύρου για το ερχόμενο καλοκαίρι. Από εκείνη τη στιγμή άρχισε μια διαδικασία μελέτης , αγωνίας, συζητήσεων και ενθουσιασμού ώστε να καταλήξουμε στην τελική μας πρόταση προς το φεστιβάλ. Καταλήξαμε τελικά σε μια δυνατή, θεωρώ, πρόταση . Η πρόθεσή μου από την πρώτη στιγμή ήταν να παρουσιαστεί στην Επίδαυρο μια πρόταση με σύγχρονη κυπριακή καλλιτεχνική ταυτότητα. Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του σκελετού της πρότασης, ενημερώθηκα από τον καλλιτεχνικό διευθυντή ότι η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Επιδαύρου δεν είναι αρνητική ως προς το να πάει ο ΘΟΚ στην Επίδαυρο φέτος , διαφωνεί όμως με την επιλογή του σκηνοθέτη αφού δεν γνωρίζει την δουλειά μου. Τότε είπα στον καλλιτεχνικό διευθυντή ότι ναι , μπορεί να μην γνωρίζει τη δουλειά μου αλλά είμαι η επιλογή ενός κρατικού οργανισμού, ο οποίος μάλιστα την τελευταία πενταετία με έχει βραβεύσει δυο φορές, και ότι τον οργανισμό είναι πρώτα που πρέπει να εμπιστευτεί. Δύο εβδομάδες αργότερα ενημερώθηκα ότι, στάθηκε αδύνατον να πειστεί η καλλιτεχνική διευθύντρια τόσο για μένα όσο και για το έργο, αφού έχει  άλλη πρόταση με το ίδιο έργο η οποία την ενδιαφέρει περισσότερο. Έτσι ο καλλιτεχνικός διευθυντής πήρε στο διοικητικό συμβούλιο πρόταση με νέο σκηνοθέτη εξ Ελλάδος και νέο έργο. Σύντομα ενημερώθηκα (όχι από τον ΘΟΚ) ότι το διοικητικό συμβούλιο προχώρησε σε ψηφοφορία (8 υπέρ - 1 κατά(!) για να πάει το ερχόμενο καλοκαίρι στην Επίδαυρο με τον νέο σκηνοθέτη εξ  Ελλάδος και άλλο έργο. 

Τα θέματα θεωρώ που πρέπει να προβληματίσουν όλους/ες μας είναι :

-Σε ποιο βαθμό το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού μας υπερασπίζεται και προωθεί τους Κύπριους δημιουργούς του; (Είναι η τρίτη συνεχόμενη φορά που στην Επίδαυρο θα πάει Ελλαδίτης σκηνοθέτης, σε δύο εκ των οποίων απορρίφθηκαν Κύπριοι για να πάει Ελλαδίτης).

-Ποια η ταυτότητα της παράστασης που εκπροσωπεί τη χώρα μας όταν της ομάδας ηγείται ένας άνθρωπος που μπορεί να είναι εξαιρετικός σκηνοθέτης , αλλά ούτε το κυπριακό καλλιτεχνικό δυναμικό γνωρίζει, ούτε  την κυπριακή πραγματικότητα;

- Κατά πόσον είναι πιο σημαντική η συμμετοχή μας στο Φεστιβάλ Επιδαύρου από το να στηρίξουμε τις προτάσεις που γεννιούνται μέσα από τον ίδιο μας τον οργανισμό και τους ανθρώπους του ;

- Με ποιον τρόπο ο ΘΟΚ ανεβάζει το κύρος και την αξιοπιστία του ως κρατικό θέατρο ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους , όταν αποδέχεται να αντιμετωπίζεται ως κατώτερο των ελληνικών κρατικών θεάτρων;

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι τα πιο πάνω δεν τα δημοσιεύω με πικρία ή παράπονο. Η τοποθέτηση μου θέλω να διαβαστεί ως μια δήλωση ότι το καλλιτεχνικό κυπριακό δυναμικό δεν είναι υποδεέστερο από κανένα άλλο. Και επειδή έχω ζήσει , έχω δουλέψει και συνεργάζομαι με την Ελλάδα η οποία με εκπαίδευσε, με έμαθε πολλά και την αγαπώ, επιτρέψτε μου να πιστεύω ότι η νοοτροπία του «Κύπριου ιθαγενή», που αγγίζει τα όρια του ρατσισμού, είναι ξεπερασμένη, παλιομοδίτικη και αναχρονιστική. Υπάρχει στην Κύπρο ένα νέο και ισχυρό καλλιτεχνικό δυναμικό που μπορεί να σταθεί οπουδήποτε!»

 

 

Η ανακοίνωσή της Ένωσης Ηθοποιών Κύπρου

«Ενημερωθήκαμε πως ο ΘΟΚ εδώ και ένα χρόνο συζητούσε με τον σκηνοθέτη Κώστα Σιλβέστρο για να σκηνοθετήσει την καλοκαιρινή παραγωγή του Οργανισμού με τις συζητήσεις μάλιστα να έχουν προχωρήσει αρκετά. Επιθυμία του Οργανισμού ήταν φέτος η παράσταση εκτός από την Κύπρο να παρουσιαστεί και στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Μετά την απόρριψη της πρότασης από την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο ΘΟΚ προχώρησε σε αντικατάσταση του κύριου Σιλβέστρου με άλλον σκηνοθέτη εξ´ Ελλάδος, κατόπιν συζήτησης και με τη συναίνεση της Διευθύντριας.

Η Διευθύντρια, απέρριψε τον Κύπριο σκηνοθέτη επειδή δεν γνώριζε προσωπικά τη δουλειά του παρόλο που της στάλθηκε δείγμα της.

Κρίνοντας από το γεγονός πως δεν είναι η πρώτη φορά που ένας Κύπριος σκηνοθέτης παραγκωνίζεται για χάριν του Φεστιβάλ και πως τα τελευταία χρόνια ο ΘΟΚ στην Επίδαυρο πάει μόνο με Ελλαδίτες σκηνοθέτες, συμπεραίνουμε πως τόσο η κυρία Ευαγγελάτου, όσο και οι προκάτοχοι της, κανέναν/καμιά Κύπριο/α δημιουργό δεν γνωρίζουν και κατ’ επέκταση , κανέναν/καμιά Κύπριο/α δημιουργό δεν εμπιστεύονται.

Ενημερωθήκαμε πως σύμφωνα με τους όρους του Φεστιβάλ, ο/η εκάστοτε διευθυντής/τρια έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στις προτάσεις του ΘΟΚ όπως άλλωστε συμβαίνει και με τις προτάσεις των ΔΗΠΕΘΕ Ελλάδος. Κάτι που δεν συμβαίνει ωστόσο με τις προτάσεις του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ.

Μόνο που ο ΘΟΚ δεν είναι Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο, αλλά Κρατικό Θέατρο μιας άλλης μάλιστα χώρας.

Απ´ ότι φαίνεται, το ΔΣ του ΘΟΚ ανέχεται να αντιμετωπίζεται από το Φεστιβάλ με όρους υποδεέστερους των άλλων Κρατικών Θεάτρων. Γεγονός που μας θορυβεί μιας και αφήνεται να εννοηθεί πως σημαντικότερο της υπόληψης του Κρατικού Θεάτρου είναι η παρεύρεσή του στο συγκεκριμένο Φεστιβάλ και μας γεννά την εύλογη απορία:

Γιατί ο ΘΟΚ δεν στηρίζει την εκάστοτε επιλογή του, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει τον αποκλεισμό του από το Φεστιβάλ; Στην προκειμένη περίπτωση μάλιστα, ενός σκηνοθέτη που έχει βραβεύσει δυο φορές για το έργο του!

Εμείς, ως Ένωση Ηθοποιών Κύπρου, εκπροσωπώντας την πλευρά όσων βρίσκονται επί της σκηνής, επί της θεατρικής πράξης, βρίσκουμε άκρως υποτιμητική και απερίσκεπτη την απόφαση του ΔΣ, η οποία πλήττει το κύρος και την αξιοπιστία του Κρατικού Θεάτρου.

Ο ΘΟΚ δεν έχει ανάγκη κανένα δεκανίκι μήπως μπορέσει να παρευρεθεί στην Επίδαυρο.

Ο ΘΟΚ δεν πρέπει να δέχεται παρεμβάσεις από κανέναν Διευθυντή ή Διευθύντρια για να παρευρεθεί στην Επίδαυρο.

Ο ΘΟΚ μπορεί και θα έπρεπε, αντί να αντικαθιστά σκηνοθέτες για να παρευρεθεί στην Επίδαυρο, να στέλνει παραστάσεις του σε αξιόλογα Φεστιβάλ του εξωτερικού όπου θα τον αντιμετωπίζουν με αξιοπρέπεια όπως αρμόζει σε κάθε Κρατικό Θέατρο και στους δημιουργούς του.»

 

 

 

Το γεγονός γέμισε με θυμό τα social media όπου καλλιτέχνες πέρασαν σε αιχμηρές δηλώσεις - Δείτε μερικές απ’ αυτές

 

 

 

 

Οι εξηγήσεις και έδωσε ο ΘΟΚ για το περιστατικό σε επίσημη ανακοίνωση του

 

«Τον Νοέμβριο του 2022, και σε συνέχεια προηγούμενων διερευνητικών επαφών, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΘΟΚ, κ. Σάββας Κυριακίδης, συναντήθηκε, μετά από εντολή του ΔΣ του ΘΟΚ, με την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, προκειμένου να εξετάσουν διεξοδικά το θέμα της συμμετοχής του ΘΟΚ στο φετινό φεστιβάλ της Επιδαύρου. Στη συνάντηση αυτή, έγινε εκτενής συζήτηση και ανταλλαγές σκέψεων, που συνοψίζονται στα εξής:

  1. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής κατέθεσε την αρχική πρόταση του ΘΟΚ για την παρουσίαση του έργου «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου. Σε σχέση με την πρόταση αυτή, η κα Ευαγγελάτου ενημέρωσε άμεσα τον κ. Κυριακίδη ότι είχε ήδη προκρίνει πρόταση άλλου σκηνοθέτη με το ίδιο έργο και συνεπώς δεν θα μπορούσε να αποδεχτεί τη συγκεκριμένη πρόταση του ΘΟΚ. Σχετικά δε με τον προτεινόμενο από τον ΘΟΚ σκηνοθέτη, η κα Ευαγγελάτου είχε ήδη ζητήσει να παρακολουθήσει και της είχαν αποσταλεί από τον ΘΟΚ μαγνητοσκοπήσεις από 4 προηγούμενες παραστάσεις του, τις οποίες και είχε μελετήσει προσεκτικά. Κατόπιν της μελέτης του υλικού αυτού και με βάση την αρμοδιότητα που εκ του νόμου έχει για την τελική καλλιτεχνική επιλογή του προγράμματος του Φεστιβάλ, η κα Ευαγγελάτου εξέφρασε τις επιφυλάξεις της για τον προτεινόμενο σκηνοθέτη και ζήτησε να εξεταστούν εναλλακτικές προτάσεις.
  2. Σε συζήτηση που ακολούθησε, και προκειμένου να παρουσιαστεί πρόταση προς το ΔΣ του ΘΟΚ, διερευνήθηκαν από τις δύο πλευρές περιπτώσεις άλλων σκηνοθετών και πραγματοποιήθηκε αρχική επικοινωνία με Κύπριο σκηνοθέτη, που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα και του οποίου την εργασία γνώριζαν τα δύο μέρη. Ο σκηνοθέτης ενημέρωσε ότι είχε ήδη άλλες επαγγελματικές υποχρεώσεις για το συγκεκριμένο διάστημα και δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί θετικά. Στη συνέχεια, συζητήθηκαν άλλα υποψήφια ονόματα και τα δύο μέρη κατέληξαν σε πρόταση για το σκηνοθέτη Γιώργο Παπαγεωργίου.
  3. Σε σχέση με το έργο, συμφωνήθηκε να προταθεί, κατ’ αρχάς, η «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη.
  4. Ο κ. Κυριακίδης και η κα Ευαγγελάτου συμφώνησαν ότι, προκειμένου η πρόταση να αποτυπώνει όσο το δυνατόν καλύτερα την εικόνα του κυπριακού θεάτρου και του καλλιτεχνικού δυναμικού της Κύπρου, θα έπρεπε να δοθεί απόλυτη προτεραιότητα συμμετοχής Κυπρίων ηθοποιών και συντελεστών στην παράσταση, κάτι το οποίο θεωρήθηκε εξ’ αρχής αυτονόητο.
  5. Ο κ. Κυριακίδης εξήγησε στην κα Ευαγγελάτου ότι όσα συζητήθηκαν μεταξύ τους δεν αποτελούν την τελική πρόταση του ΘΟΚ, καθώς αυτή η πρόταση θα έπρεπε να εγκριθεί από το ΔΣ.
  6. Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση κατάθεσης προτάσεων για το Φεστιβάλ Επιδαύρου από άλλους Οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, ο εκάστοτε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ έχει την απόλυτη ευχέρεια να εγκρίνει, να απορρίψει ή να τροποποιήσει τις προτάσεις που κατατίθενται. Η κα Ευαγγελάτου αντιμετώπισε από την αρχή θετικά την πρόταση για παρουσία του ΘΟΚ στην Επίδαυρο και στο πλαίσιο αυτό συναντήθηκε με τον κ. Κυριακίδη, προκειμένου να εξετάσουν το θέμα και να καταλήξουν σε μία τελική πρόταση. Τονίζεται εδώ ότι η σχέση του ΘΟΚ με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στηρίζεται σε σταθερές βάσεις, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την παρουσία του Οργανισμού στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2021, με το έργο «Εσμέ» του Σπυρίδωνος Περεσιάδη, σε σκηνοθεσία της Μαρίνας Βρόντη.
  7. Τέλος, υπενθυμίζεται ότι με αίτημα της Προέδρου του ΔΣ του ΘΟΚ κας Αντιγόνης Παπαφιλίππου και με την άμεση ανταπόκριση και συμπαράσταση του Υφυπουργού Πολιτισμού κ. Γιάννη Τουμαζή, έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές του Υφυπουργού Πολιτισμού με την Υπουργό Πολιτισμού της Ελλάδας, κα Λίνα Μενδώνη, προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα παρουσίας του ΘΟΚ στην Επίδαυρο, κατ’ αναλογία των δύο κρατικών θεάτρων της Ελλάδας. Οι επαφές αυτές βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται το αποτέλεσμά τους. Μέχρι τότε, ο ΘΟΚ ακολουθεί τα όσα προβλέπονται από τις διαδικασίες του Φεστιβάλ.

Με βάση τα ανωτέρω, το ΔΣ του ΘΟΚ, μετά από εκτενή συζήτηση κατέληξε στην απόφαση να προχωρήσει με τη συγκεκριμένη πρόταση, θεωρώντας ότι, νοουμένου πως οι πλείστοι συντελεστές της παραγωγής θα προέρχονται από το κυπριακό καλλιτεχνικό δυναμικό, η παράσταση θα αποτυπώνει σαφώς την εικόνα της σύγχρονης κυπριακής θεατρικής σκηνής και την ποιότητα του κρατικού μας θεάτρου.»

 

 

Σήμερα ο ΘΟΚ με ανακοίνωσή του ανακοινώνει ότι η συνεργασία με τον Γιώργο Παπαγεωργίου δεν θα πραγματοποιηθεί

«Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανακοινώνει ότι η παράσταση του έργου «Λυσιστράτη», σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου, που είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστεί το φετινό καλοκαίρι στην Κύπρο και στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, σε συνεργασία με το Ελληνικό Φεστιβάλ, δεν θα πραγματοποιηθεί.

Σε επιστολή που απευθύνει προς το Διοικητικό Συμβούλιο και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, ο κ. Παπαγεωργίου αναφέρει τα εξής: «Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας να συμπεριληφθώ ως σκηνοθέτης στην πρόταση του ΘΟΚ για την φετινή παρουσία του Οργανισμού στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, γεγονός ιδιαίτερα τιμητικό για ένα νέο καλλιτέχνη. Ωστόσο, βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να μην μπορώ να ανταποκριθώ, καθώς οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί έπειτα από την ανακοίνωση της πρόσκλησής σας, δεν μου επιτρέπουν να εργαστώ με τους δημιουργικούς όρους που θα επιθυμούσα, ώστε η πρότασή μου για την «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη να μπορεί να προετοιμαστεί και να λειτουργήσει στο πνεύμα της συνεργατικότητας και δημιουργικότητας που θα επιθυμούσα για την συγκεκριμένη παράσταση (όπως και για κάθε παράσταση που αναλαμβάνω ως σκηνοθέτης)».

Ο ΘΟΚ εκφράζει τη λύπη του για τη συγκεκριμένη εξέλιξη, η οποία δεν επιτρέπει την παρουσία του Οργανισμού στο κορυφαίο φεστιβάλ αρχαίου δράματος όλου του κόσμου. Παράλληλα, θα προχωρήσει με την παρουσίαση του ίδιου έργου σε καλοκαιρινή περιοδεία εντός της Κύπρου, σε σκηνοθεσία Μάριου Μεττή. Αναλυτικές πληροφορίες για την παραγωγή και τις ημερομηνίες των ακροάσεων θα ανακοινωθούν σε κατοπινό στάδιο.»

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

 

 

 

Δειτε Επισης

Ο Γρηγόρης Γκουντάρας σε ένα καυτό on air φιλί στο στόμα με την Κατερίνα Ζαρίφη μπροστά στη Ναταλί Κάκκαβα
Φώτης Σεργουλόπουλος: «Έχουν ακουστεί πολλά… Δυστυχισμένα είναι τα παιδιά τους, όχι το δικό μου!»
Αναβλήθηκε η δίκη για τα ασφαλιστικά μέτρα της βίλας της Ζωής Λάσκαρη στο Πόρτο Ράφτη
Ευγενία Σαμαρά: «Για να κάνεις κατάψυξη ωαρίων, έπρεπε να υπογράψει άντρας συναίνεση για τα ωάριά μου»
Μίλτος Καρατζάς: «Ή εγώ εδώ ή με ξεχνάς & πήγαινε να κάνεις ό,τι θέλεις… είπε στην Άννα Βίσση, o Νίκος Καρβέλλας»
Γιώργος Τσαλίκης: «Δεν έχετε πάτο στο βαρέλι σας… τηλεοπτικοί πανελίστες, μαϊντανοί! Δεν μαζεύω τίποτα!»
Ματίνα Παγώνη: Για 2 – 3 μέρες υπήρχαν προβλήματα με την Μαρινέλλα. Αντιμετωπίστηκαν από την ομάδα»
Εριέττα Κούρκουλου για τον Νίκο Κούρκουλο: «Έμαθα για τον θάνατο του μπαμπά μου, από την τηλεόραση»
Ελένη Ράντου: «Mου λέει: Πόσο δυστυχισμένο πλάσμα θα είναι να έχει τέτοιους γονείς, με το παιδί μου μπροστά»
#SundayNight μαζί με Λούη Πατσαλίδη και Κώστα Μαλέκκο